Photovoice en
Moreel Beraad

  • Het geeft mensen een stem waarmee zij hun ervaringen en belangen kunnen uiten of vastleggen, en hierop kunnen reflecteren

  • Het bevordert een kritische dialoog

  • De kritische dialoog brengt bewustwording en daarmee verandering tot stand

Photovoice heeft drie belangrijke doelen:

In 2024 zijn we begonnen met het inzetten van Photovoice. Cliënten, bewoners en medewerkers maken op grond van een specifieke (onderzoeks)vraag foto’s. De gemaakte foto's worden besproken en helpen om na te denken, bijvoorbeeld over hoe de zorg wordt ervaren of over aannames die in de werksituatie worden gedaan zonder deze bij de cliënt te checken. Het maakt letterlijk zichtbaar. De foto's kunnen gebruikt worden om belangrijke kwaliteitsthema’s effectiever met elkaar te delen.

In oktober en november zijn vier bijeenkomsten georganiseerd met een aantal bewoners van De Lichtenberg. Twee onafhankelijke begeleiders hebben samen met de bewoners onderzocht wat kwaliteit van bestaan voor hen betekent. Deelnemers hebben hun verhaal vastgelegd, in beeld en tekst. Het gaat er vooral om waarom de foto is gemaakt en wat de deelnemer wil laten zien met de foto. Op basis van de foto’s is besproken hoe de geboden zorg en ondersteuning wordt ervaren. Er kwamen vanuit de bewoners verschillende belangrijke thema's naar voren: het belang van vrijheid (mobiliteit), privacy, betekenisvolle contacten, smaakvol eten en een mooi gedekte tafel, de impact van verveling en de impact van afhankelijkheid. We merken dat de gesprekken naar aanleiding van de foto's veel verbinding en herkenning opleveren.

In januari 2025 doorlopen we een Photovoice traject op de Lichtenberg met het betrokken team dat ondersteuning biedt aan de bewoners. Uitgenodigd zijn naasten, zorgmedewerkers, coördinerend verpleegkundige, behandelaar, vrijwilligers, welzijnsmedewerkers, schoonmaak, facilitaire dienst, catering.

In 2025 delen we de uitkomsten in een foto-expositie met toelichtend verhaal. Ook worden er gesprekskaarten ontwikkeld om het gesprek over de kwaliteitsthema’s te blijven voeren. De uitkomsten van beide trajecten gebruiken we voor verbeteracties op locatie.

Methodiek Moreel Beraad

Iedere dag maken medewerkers van Beweging 3.0 morele afwegingen in hun werk. Soms bewust, maar heel vaak ook onbewust en intuïtief.  Wat is het goede om te doen, wat is goed handelen? Een Moreel Beraad helpt medewerkers om een goede afweging te maken. In 2024 hebben twaalf medewerkers een training gespreksleider Moreel Beraad gevolgd. Zij zijn op alle locaties en in de wijk inzetbaar.

Als gespreksleider ervaar ik een Moreel Beraad als een bijzondere en verbindende manier van een gesprek voeren. Het proces begint vaak met een casus die complex en gelaagd lijkt. De uitdaging om alle aspecten ervan te doorgronden, kan in eerste instantie overweldigend voelen, maar naarmate het gesprek vordert ontstaat er een duidelijker beeld. Door zorgvuldig te luisteren naar alle betrokkenen en ruimte te geven aan verschillende perspectieven, ontvouwt zich vaak een oplossing of handelingsalternatief dat breed gedragen wordt. Dat moment, waarin iedereen zich gehoord voelt en het gesprek tot een concreet resultaat leidt, is ontzettend waardevol.” 

Wat ik persoonlijk leerzaam vind, is de diepgaande manier waarop iedereen zich inleeft in de situatie van een betrokkene. Je duikt volledig in de context en belicht alle mogelijke kanten van het verhaal. Hierdoor is het ook mogelijk om tot de kern te komen en ook open te staan voor verschillende uitkomsten. Het is een veilige setting waarin iedereen vrijuit kan spreken, wat het mogelijk maakt om ook gevoelige onderwerpen aan te kaarten en dieper in te gaan op de dilemma's die spelen.

- Alied Laseur, coördinerend verpleegkundige en gespreksleider

3/3

Klik hier om naar de vorige paragraaf te gaan

In 2024 zijn we begonnen met het inzetten van Photovoice. Cliënten, bewoners en medewerkers maken op grond van een specifieke (onderzoeks)vraag foto’s. De gemaakte foto's worden besproken en helpen om na te denken, bijvoorbeeld over hoe de zorg wordt ervaren of over aannames die in de werksituatie worden gedaan zonder deze bij de cliënt te checken. Het maakt letterlijk zichtbaar. De foto's kunnen gebruikt worden om belangrijke kwaliteitsthema’s effectiever met elkaar te delen.

Photovoice en
Moreel Beraad

  • Het geeft mensen een stem waarmee zij hun ervaringen en belangen kunnen uiten of vastleggen, en hierop kunnen reflecteren

  • Het bevordert een kritische dialoog

  • De kritische dialoog brengt bewustwording en daarmee verandering tot stand

Photovoice heeft drie belangrijke doelen:

In oktober en november zijn vier bijeenkomsten georganiseerd met een aantal bewoners van De Lichtenberg. Twee onafhankelijke begeleiders hebben samen met de bewoners onderzocht wat kwaliteit van bestaan voor hen betekent. Deelnemers hebben hun verhaal vastgelegd, in beeld en tekst. Het gaat er vooral om waarom de foto is gemaakt en wat de deelnemer wil laten zien met de foto. Op basis van de foto’s is besproken hoe de geboden zorg en ondersteuning wordt ervaren. Er kwamen vanuit de bewoners verschillende belangrijke thema's naar voren: het belang van vrijheid (mobiliteit), privacy, betekenisvolle contacten, smaakvol eten en een mooi gedekte tafel, de impact van verveling en de impact van afhankelijkheid. We merken dat de gesprekken naar aanleiding van de foto's veel verbinding en herkenning opleveren.

In januari 2025 doorlopen we een Photovoice traject op de Lichtenberg met het betrokken team dat ondersteuning biedt aan de bewoners. Uitgenodigd zijn naasten, zorgmedewerkers, coördinerend verpleegkundige, behandelaar, vrijwilligers, welzijnsmedewerkers, schoonmaak, facilitaire dienst, catering.

In 2025 delen we de uitkomsten in een foto-expositie met toelichtend verhaal. Ook worden er gesprekskaarten ontwikkeld om het gesprek over de kwaliteitsthema’s te blijven voeren. De uitkomsten van beide trajecten gebruiken we voor verbeteracties op locatie.

Methodiek Moreel Beraad

Iedere dag maken medewerkers van Beweging 3.0 morele afwegingen in hun werk. Soms bewust, maar heel vaak ook onbewust en intuïtief.  Wat is het goede om te doen, wat is goed handelen? Een Moreel Beraad helpt medewerkers om een goede afweging te maken. In 2024 hebben twaalf medewerkers een training gespreksleider Moreel Beraad gevolgd. Zij zijn op alle locaties en in de wijk inzetbaar.

Als gespreksleider ervaar ik een Moreel Beraad als een bijzondere en verbindende manier van een gesprek voeren. Het proces begint vaak met een casus die complex en gelaagd lijkt. De uitdaging om alle aspecten ervan te doorgronden, kan in eerste instantie overweldigend voelen, maar naarmate het gesprek vordert ontstaat er een duidelijker beeld. Door zorgvuldig te luisteren naar alle betrokkenen en ruimte te geven aan verschillende perspectieven, ontvouwt zich vaak een oplossing of handelingsalternatief dat breed gedragen wordt. Dat moment, waarin iedereen zich gehoord voelt en het gesprek tot een concreet resultaat leidt, is ontzettend waardevol.” 

Wat ik persoonlijk leerzaam vind, is de diepgaande manier waarop iedereen zich inleeft in de situatie van een betrokkene. Je duikt volledig in de context en belicht alle mogelijke kanten van het verhaal. Hierdoor is het ook mogelijk om tot de kern te komen en ook open te staan voor verschillende uitkomsten. Het is een veilige setting waarin iedereen vrijuit kan spreken, wat het mogelijk maakt om ook gevoelige onderwerpen aan te kaarten en dieper in te gaan op de dilemma's die spelen.

- Alied Laseur, coördinerend verpleegkundige en gespreksleider

3/3

Klik hier om naar de vorige paragraaf te gaan