“Het is zo mooi om te zien dat een bewoner leert dat hij zelf de ogen kan druppelen. Graag wil hij proberen om nog meer dingen zelf te doen. Zo ben je samen op weg naar meer zelfstandigheid en eigen regie. Ook voor de collega’s werkt dat heel motiverend.”
- Diane Masmeijer, verpleegkundige en ambassadeur Zorgtechnologie
Scroll
naar
beneden
Regie over eigen leven: leefcirkels
Lees verder
2.4
Virtuele zorg thuis
Lees verder
2.3
Koploper in het gebruik van slim incontinentiemateriaal
Lees verder
2.2
Meer rust in de nacht met de slimme bedsensor
Lees verder
2.1
Hoofdstuk 2
Digitaal als het kan

In 2025 zorgen we ervoor dat nog meer cliënten gebruik kunnen maken van digitale zorg en ondersteuning, om zelfstandigheid te bevorderen. Bijvoorbeeld digitale ondersteuning bij de dagstructuur voor mensen die na revalidatie naar huis gaan. Ook kijken we hoe data, bijvoorbeeld uit het Verpleegkundig Oproep Systeem en sensoren, nog meer kunnen helpen om aan te sluiten bij wat cliënten willen en kunnen. Deze data kunnen ook helpen bij het roosteren van medewerkers.
In 2024 hebben we geleerd dat het belangrijk is om aan te sluiten bij het verandervermogen en tempo van de medewerkers. De andere manier van werken moet zich in de harten, hoofden en handen van medewerkers verankeren. Essentieel is om te inspireren en het ‘lonkend perspectief’ voor cliënten en medewerkers te laten zien.
In 2024 hebben we grote stappen gezet in het toepassen van hybride zorg. Deze combinatie van menselijke en digitale zorg is altijd afgestemd op de behoeften van de cliënt of bewoner. We zetten in op technologie die gemakkelijk te gebruiken is en geven daarbij ondersteuning aan zowel cliënten als medewerkers. De ambassadeurs zorgtechnologie en de digicoaches spelen hierin een belangrijke rol. Via de Zorginnovatiewijzer kunnen medewerkers zien welke technologische hulpmiddelen beschikbaar zijn en deze lenen en uitproberen.
Mooie voorbeelden zijn medicatie in eigen beheer, de bedsensor en slimme incontinentiezorg. Hybride zorg heeft veel voordelen, voor zowel cliënten en naasten als zorgmedewerkers:
Het ondersteunt in het zo lang mogelijk zelfstandig blijven
Het vermindert de werkdruk
De zorg wordt er duurzamer van
Technologie draagt ook bij aan het verbeteren van zorgprocessen. We automatiseren steeds meer administratieve taken met onze virtuele collega
‘MaaRtje’ (innovatieve software robot), zoals het
administratief uit zorg melden van cliënten in de wijkverpleging. We onderzochten de mogelijkheden voor spraak gestuurd rapporteren en werken aan implementatie. Het traject voor track en trace van hulpmiddelen is gestart en we zorgen ervoor dat iedere medewerker in 2025 een smartphone heeft.
Regie over eigen leven: leefcirkels
Lees verder
2.4
2.3
Virtuele zorg thuis
Lees verder
2.2
Koploper in het gebruik van slim incontinentiemateriaal
Lees verder
Meer rust in de nacht met de slimme bedsensor
Lees verder
2.1
In 2025 zorgen we ervoor dat nog meer cliënten gebruik kunnen maken van digitale zorg en ondersteuning, om zelfstandigheid te bevorderen. Bijvoorbeeld digitale ondersteuning bij de dagstructuur voor mensen die na revalidatie naar huis gaan. Ook kijken we hoe data, bijvoorbeeld uit het Verpleegkundig Oproep Systeem en sensoren, nog meer kunnen helpen om aan te sluiten bij wat cliënten willen en kunnen. Deze data kunnen ook helpen bij het roosteren van medewerkers.
In 2024 hebben we geleerd dat het belangrijk is om aan te sluiten bij het verandervermogen en tempo van de medewerkers. De andere manier van werken moet zich in de harten, hoofden en handen van medewerkers verankeren. Essentieel is om te inspireren en het ‘lonkend perspectief’ voor cliënten en medewerkers te laten zien.
In 2024 hebben we grote stappen gezet in het toepassen van hybride zorg. Deze combinatie van menselijke en digitale zorg is altijd afgestemd op de behoeften van de cliënt of bewoner. We zetten in op technologie die gemakkelijk te gebruiken is en geven daarbij ondersteuning aan zowel cliënten als medewerkers. De ambassadeurs zorgtechnologie en de digicoaches spelen hierin een belangrijke rol. Via de Zorginnovatiewijzer kunnen medewerkers zien welke technologische hulpmiddelen beschikbaar zijn en deze lenen en uitproberen.
Mooie voorbeelden zijn medicatie in eigen beheer, de bedsensor en slimme incontinentiezorg. Hybride zorg heeft veel voordelen, voor zowel cliënten en naasten als zorgmedewerkers:
Het ondersteunt in het zo lang mogelijk zelfstandig blijven
Het vermindert de werkdruk
De zorg wordt er duurzamer van
Technologie draagt ook bij aan het verbeteren van zorgprocessen. We automatiseren steeds meer administratieve taken met onze virtuele collega
‘MaaRtje’ (innovatieve software robot), zoals het
administratief uit zorg melden van cliënten in de wijkverpleging. We onderzochten de mogelijkheden voor spraak gestuurd rapporteren en werken aan implementatie. Het traject voor track en trace van hulpmiddelen is gestart en we zorgen ervoor dat iedere medewerker in 2025 een smartphone heeft.
“Het is zo mooi om te zien dat een bewoner leert dat hij zelf de ogen kan druppelen. Graag wil hij proberen om nog meer dingen zelf te doen. Zo ben je samen op weg naar meer zelfstandigheid en eigen regie. Ook voor de collega’s werkt dat heel motiverend.”
- Diane Masmeijer, verpleegkundige en ambassadeur Zorgtechnologie
