Het anders kijken naar de mens met een ondersteuningsvraag vraagt ook om een andere manier van kijken naar kwaliteit. Vanuit de Koers 2028, het nieuwe landelijke Generiek Kompas en de doorontwikkeling van ons kwaliteitsmanagementsysteem, hebben we een nieuw richtinggevend beeld ontwikkeld: we noemen dit Kwaliteit in Beweging (KiB). Kwaliteit in Beweging is een kompas waarin we samen werken aan Kwaliteit van Bestaan vanuit Onze Benadering. De kern is om het echt anders te durven doen, om de stem van de bewoner echt te horen en vanuit deze levensbehoefte te werken.
We sluiten aan bij de verschillende fases waarin de mens ondersteuning, zorg en behandeling nodig heeft. Dit vraagt ook om vanuit vertrouwen te werken, waarbij ruimte is voor leren en ontwikkelen.
Deze ontwikkelingen vragen om een nieuwe balans in ons kwaliteit- en zorgsysteem. We leggen het accent niet meer op de kwaliteitsindicatoren en -dashboards, maar op het ophalen van ervaringen van bewoners, hun naasten en van medewerkers. Wat is voor hen kwaliteit van bestaan? Dit doen we door het open gesprek te voeren over wat passende ondersteuning is voor de bewoner en zijn naasten. Reflecteren op ons handelen pakken we op via Photovoice (ervaringen delen via fotografie) en verdiepende methodieken zoals Moreel Beraad en oordeelloos observeren.
Verandering in denken en doen
De overgang naar deze nieuwe werkwijze is uitdagend. Het loslaten van oude instrumenten en het voeren van open gesprekken met bewoners en hun netwerk, vraagt om een verandering in denken en doen. In 2024 zijn we daarom begonnen met het vaststellen van een richtinggevend beeld met vier kwaliteitsdoelen, een leercyclus, drie reflectiemethodieken en passende randvoorwaarden. Dit beeld helpt kwaliteitsteams om intensiever gesprekken te voeren en vernieuwde acties op te nemen in het jaarplan. Teams zijn betrokken en denken mee over het nieuwe concept. Wat is er nodig voor de omslag van kwaliteit van zorg naar kwaliteit van bestaan? En hoe richten we dit in?
De uitvoering van deze verandering gaat stap voor stap. Ons motto: alleen kom je ver, samen kom je verder!
Zo vindt er binnen teams steeds vaker een Moreel Beraad plaats en bespreken we ervaringen die ons helpen om bewuster te werken en te focussen op de kwaliteit van bestaan. Ook is de eerste Photovoice bijeenkomst op de Lichtenberg afgerond. Het laat op een indrukwekkende manier zien wat kwaliteit van bestaan inhoudt voor de bewoners.
In de komende maanden bouwen we verder aan deze beweging. We sluiten aan bij bestaande initiatieven op teamniveau, nodigen interne en externe experts uit en verdiepen ons samen met HRMD en de Academie in reflectiemethodieken. We zoeken antwoorden op vragen als: Hoe voer je een goed gesprek? Hoe leidt dit tot actie en verandering? En welke instrumenten en methodieken zijn nodig om dit te borgen?
De transitie naar een nieuwe kijk op kwaliteit vergt lef, samenwerking en vertrouwen. Maar met deze ingrediënten kunnen we ons doel bereiken: een kwalitatief goed bestaan voor onze bewoners en cliënten, en een aangename werkomgeving voor onze collega’s.
2/3
Terug
Het anders kijken naar de mens met een ondersteuningsvraag vraagt ook om een andere manier van kijken naar kwaliteit. Vanuit de Koers 2028, het nieuwe landelijke Generiek Kompas en de doorontwikkeling van ons kwaliteitsmanagementsysteem, hebben we een nieuw richtinggevend beeld ontwikkeld: we noemen dit Kwaliteit in Beweging (KiB). Kwaliteit in Beweging is een kompas waarin we samen werken aan Kwaliteit van Bestaan vanuit Onze Benadering. De kern is om het echt anders te durven doen, om de stem van de bewoner echt te horen en vanuit deze levensbehoefte te werken.
We sluiten aan bij de verschillende fases waarin de mens ondersteuning, zorg en behandeling nodig heeft. Dit vraagt ook om vanuit vertrouwen te werken, waarbij ruimte is voor leren en ontwikkelen.
Deze ontwikkelingen vragen om een nieuwe balans in ons kwaliteit- en zorgsysteem. We leggen het accent niet meer op de kwaliteitsindicatoren en -dashboards, maar op het ophalen van ervaringen van bewoners, hun naasten en van medewerkers. Wat is voor hen kwaliteit van bestaan? Dit doen we door het open gesprek te voeren over wat passende ondersteuning is voor de bewoner en zijn naasten. Reflecteren op ons handelen pakken we op via Photovoice (ervaringen delen via fotografie) en verdiepende methodieken zoals Moreel Beraad en oordeelloos observeren.
Verandering in denken en doen
De overgang naar deze nieuwe werkwijze is uitdagend. Het loslaten van oude instrumenten en het voeren van open gesprekken met bewoners en hun netwerk, vraagt om een verandering in denken en doen. In 2024 zijn we daarom begonnen met het vaststellen van een richtinggevend beeld met vier kwaliteitsdoelen, een leercyclus, drie reflectiemethodieken en passende randvoorwaarden. Dit beeld helpt kwaliteitsteams om intensiever gesprekken te voeren en vernieuwde acties op te nemen in het jaarplan. Teams zijn betrokken en denken mee over het nieuwe concept. Wat is er nodig voor de omslag van kwaliteit van zorg naar kwaliteit van bestaan? En hoe richten we dit in?
De uitvoering van deze verandering gaat stap voor stap. Ons motto: alleen kom je ver, samen kom je verder!
Zo vindt er binnen teams steeds vaker een Moreel Beraad plaats en bespreken we ervaringen die ons helpen om bewuster te werken en te focussen op de kwaliteit van bestaan. Ook is de eerste Photovoice bijeenkomst op de Lichtenberg afgerond. Het laat op een indrukwekkende manier zien wat kwaliteit van bestaan inhoudt voor de bewoners.
In de komende maanden bouwen we verder aan deze beweging. We sluiten aan bij bestaande initiatieven op teamniveau, nodigen interne en externe experts uit en verdiepen ons samen met HRMD en de Academie in reflectiemethodieken. We zoeken antwoorden op vragen als: Hoe voer je een goed gesprek? Hoe leidt dit tot actie en verandering? En welke instrumenten en methodieken zijn nodig om dit te borgen?
De transitie naar een nieuwe kijk op kwaliteit vergt lef, samenwerking en vertrouwen. Maar met deze ingrediënten kunnen we ons doel bereiken: een kwalitatief goed bestaan voor onze bewoners en cliënten, en een aangename werkomgeving voor onze collega’s.
2/3
Terug